خبر, دانستنی ها

آشنایی با انواع چرم های طبیعی و مصنوعی و راه های شناخت آن ها

 


در گذشته ۶ راهکار ساده برای تشخیص چرم طبیعی را بیان کردیم.در این مقاله سعی داریم به معرفی انواعچرم طبیعی و چرم مصنوعی و راههای شناخت آن ها از یکدیگر بپردازیم

چرم در اصل همان پوست حیوانات مرده است که تحت فرآیندهای گوناگونی قرار می‌گیرد تا به شکلی که می‌شناسیم تبدیل گردد و در ساخت پوشش مبلمان،کیف چرم و کفش و پوشاک و بسیاری اقلام دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این ماده بسیار مقاوم و بادوام بوده و علاوه بر این‌ها ظریف و شیک هم هست. چرم انواع گوناگونی دارد که هر یک از آن‌ها برای کاربرد خاصی مناسب است. همچنین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌گردد که در اصطلاح به نام چرم مصنوعی شناخته می‌شود. این نوع چرم ارزان‌تر بوده و دوام کم‌تری دارد.

انواع چرم‌هایی که در ساخت محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند به قرار زیر هستند:

  • چرم فول گرین
  • چرم اشبالت (لایه لایه)
  • چرم نبوک
  • چرم بازسازی شده
  • چرم مصنوعی

چرم‌های گوناگون کاربردهای مختلفی داشته و به فراخور ویژگی‌های خاص‌شان در موارد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. چرم فول گرین:

در ساخت این نوع چرم، نقائص ظاهری پوست از بین نمی‌رود. این محصول به رغم داشتن بوی خاص چرم و تمام ویژگی‌های طبیعی محبوب آن، می‌تواند رنگ شود و به عنوان بخشی از اثاثیه یا پوشش مبلمان به مصرف برسد. این چرم دارای بافتی مستحکم و بسیار بادوام است. درواقع، قدمت و استفاده‌ی طولانی مدت از آن موجب می‌شود که ظاهر زیباتری پیدا کند. با توجه به نوع پردازشی که بر روی این محصول انجام می‌گیرد به سادگی لکه‌ها را به خود جذب نکرده و به مراتب گرانقیمت‌تر از انواع دیگر چرم است.

گاهی اوقات ممکن است سطح خارجی چرم فول گرین شن پاشی شده و اصطلاحاً سنگ شویی شود. با انجام این کار، لکه‌های موجود در سطح آن از بین می‌رود و نوع دیگری از این محصول به وجود می‌آید که آن را تاپ گرین می‌نامند. فرآیند شن پاشی موجب می‌شود که چرم حاصل، ظاهری پرداخت شده داشته باشد. پوست حیوانات در بسیاری از مواقع و به صورت طبیعی دارای خراشیدگی‌ها و نقائصی است که لازم است اصلاح گردند. پس از انجام این عملیات، چرم به دست آمده، فول گرین اصلاح شده نامیده می‌شود.

پوستی که از بدن جانور مرده جدا می‌شود، ضخیم بوده و به سادگی قابل استفاده نیست. پیشرفت فناوری موجب شده تا بتوانیم این پوست را به ترتیبی لایه برداری کنیم که چرم بیش‌تر و بهتری به دست آید. روند لایه لایه کردن پوست باعث می‌شود که شکننده شده و متحمل فشار شود. گاهی اوقات در طول این روند لکه‌هایی نیز بر روی پوست ایجاد می‌شوند. با این همه می‌توان با اعمال برخی روش‌ها قدرت و استحکام اصلی پوست را به آن بازگرداند.

جدا کردن لایه‌های زیرین پوست موجب می‌گردد که بافت به جا مانده از آن براق و برجسته باشد. لایه برداری نامناسب باعث می‌شود که محصول به دست آمده نازک‌تر و شکننده‌تر از چرم فول گرین بوده و در نتیجه بسیار ارزان‌تر از آن باشد.

 

  1. چرم نبوک:

گاهی هر دو سوی پوست لایه برداری شده را چنان پرداخت می‌کنند تا سطحی مخملی و نرم به دست آید. این نوع چرم را جیر می‌نامند. از آن جا که در ساخت جیر می‌توان از بسیاری لایه‌های چرم استفاده نمود، این نوع چرم بسیار ارزان‌تر از چرم فول گرین است. بافت نرم و مخملی این محصول موجب شده که طرفداران زیادی داشته باشد و در تولید انواع کیف و کفش و لوازم جانبی مورد استفاده قرار بگیرد. روند پرداخت این محصول آن را آسیب پذیرتر کرده و دوام آن را کاهش می‌دهد.


  1. چرم بازسازی شده:

چرم بازسازی شده تحت فرآیندی قرار می‌گیرد که آن را فشرده می‌کند و این موضوع موجب می‌گردد که چرم مستحکم شود. روند بازسازی چرم موجب می‌گردد تا پوستی که کیفیت پائینی دارد، تغییر کرده و قابل استفاده شود. این چرم ارزانتر از چرم اصل بوده و ظاهری مات و لطیف دارد. به همین دلیل هم بیش‌تر در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها کاربرد داشته و در ساخت لوازم جانبی مصرفی در این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت پائین بودن کیفیت پوست، تولیدکنندگان چرم یک لایه‌ی ضخیم پلی اورتان را به آن اضافه می‌کنند تا استحکام و دوام چرم را افزایش دهند. لایه‌ی پلی اورتان در مقابل مایعات مقاوم است و به همین دلیل هم می‌توان از این نوع چرم برای مصارف سنگین‌تر استفاده نمود. از طرف دیگر، پائین بودن قیمت این محصول هم موجب می‌شود که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. این نوع چرم دارای سطحی صاف و پلاستیک مانند است و به ندرت می‌توان آن را از چرم اصل تمیز داد.

  1. چرم مصنوعی:

چرم مصنوعی نوعی چرم است که تماماً از مواد مصنوعی تشکیل می‌شود. این محصول شباهت بسیار زیادی به چرم اصل داشته و تفاوت این دو به سختی قابل تشخیص است. مزیت چرم مصنوعی این است که علاوه بر قیمت پائینی که دارد بسیار بادوام بوده و در مقابل پارگی و سائیدگی به خوبی مقاومت می‌کند.

گذشته از تمام این‌ها، چرم ماده‌ای است که قرن‌ها توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ظاهر طبیعی، زیبا و ظریف چرم موجب می‌شود که همچنان از محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

شما همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات لازم در مورد انواع چرم مقالات زیر را مطالعه نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *